۱۳۸۹ اسفند ۱۵, یکشنبه

در آستانه روز جهانی زن برای کسانی که هنوز قرآن را با چشمانی "بسته" میبوسند

.
... و آن زنان را که از نافرمانیشان بیم دارید، اندرز دهید و از خوابگاهشان دوری کنید و بزنیدشان. اگر فرمانبرداری کردند، از آن پس دیگر راه بیداد پیش مگیرید. و خدا بلند پایه و بزرگ است
در این آیه (1) مردان برتر از زنان خوانده شده اند (2) یک دلیل برتری مردان به زنان برتری ذاتی آنها است که خداوند به آنها داده است (3) دلیل دیگر این برتری آن است که مردان به زنان نفقه (پول) میدهند (4) رابطه زن و مرد رابطه ای نابرابر است که به رابطه بین فرمانده و فرمانبردار تشبیه شده است و زنان مجبورند از مردان فرمانبرداری کنند (5) مردان درصورتی که "بیم" نافرمانی (و نه حتی در حالتی که این نافرمانی واقعاً رخ دهد) باید زنان را با سه روشی که آمده است تنبیه کنند، یکی از این تنبیهات این است که باید آنها را کتک بزنند. (6) بعد از آن نباید به آنها ظلم کنند، یعنی در صورتی که بیم نافرمانی دارند، مردها باید به آنها ظلم کنند. کتک زدن زنان مجازاتی ظالمانه است و در تضاد با اصل 5 ام اعلامیه جهانشمول حقوق بشر سازمان ملل متحد است. همچنین ماده 11 ام اعلامیه جهانشمول حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام میدارد که هیچکس را نمیتوان بدون حضور در دادگاه دارای صلاحیت محکوم و مجازات کرد، لذا تصمیم گیری خودسرانه در مورد زن و تنبیه فیزیکی او از طرف مرد کاملا محکوم است.

و از زنان شما آنان که مرتکب فحشا میشوند، از چهار تن از خودتان بر ضد آنها شهادت بخواهید. اگر شهادت دادند آنها را در خانه محبوس کنید تا مرگشان فرا رسد یا خدا راهی در پیش پایشان نهد.

این آیه در آیات دیگر قرآن منسوخ شده است، زنان متاهلی که مرتکب زنا میشوند در تمامی مکاتب فقهی اسلامی شیعه و شنی محکوم به سنگسار هستند
سوره بقره  آیه ۲۸۲
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لاَ يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَكْتُبُوْهُ صَغِيرًا أَو كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.


ای کسانی که ایمان آورده اید، چون وامی تا مدتی معین به یکدیگر دهید، آنرا بنویسید. و باید در بین شما کاتبی باشد که آن را به درستی بنویسید. و کاتب نباید که در نوشتن از آنچه خدا به او آموخته است سرپیچی کند. و مدیون باید که بر کاتب املاء کند و از الله، پروردگار خود بترسد و از آن هیچ نکاهد. اگر مدیون سفیه یا صغیر بود یا خود املاء کردن نمیتوانست، ولی او از روی عدالت املاء کند. و دو شاهد مرد به شهدات گیرید. اگر دو مرد نبود، یک مرد و دو زن که به آنها رضایت دهید شهادت بدهند، تا اگر یکی فراموش کردد دیگری به یادش بیاورد. و شاهدان چون به شهادت دعوت شوند،  نباید از شهادت خود داری کنند. و از نوشتن مدت دین خود، چه کوچک و چه بزرگ، ملول نشوید. این روش در نزد خدا عادلانه تر است، و شهادت را استوار دارنده تر و شک و تردید را زایل کننده تر. و هرگاه معامله نقدی باشد اگر برای آن سندی ننویسند مرتکب گناهی نشده اید. و چون معامله ای کنید، شاهدی گیرید. و نباید به کاتب و شاهد زیانی برسد، که اگر چنین کنید نافرمانی کرده اید. از خدای بترسید. خدا شما را تعلیم میدهد و او بر هر چیزی آگاه است.


شبهه: با توجه به این آیه شهادت زنان نصف شهادت مردان حساب میشود. برخی از اسلامگرایان میگویند این مسئله برای آن است که پای زنان کمتر به دادگاه برسد. این درحالی است که این آیه دقیقا نتیجه ای عکس میدهد، یعنی بجای یک زن دو زن باید برای شهادت دادن به دادگاه بروند...

۵ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من معاویه های زمانه قرآن رو به نفع خودشون تغییر دادن
مرگ بر خامنه ای

ناشناس گفت...

تازه نکته جالب اينه که اين آيات تماما از سوره هاي مدني هستند. يعني زماني که محمد درگير قانونگذاري در مدينه براي تشکيل حکومت خود بود.
در مورد سوره نساء نيز اين روايت از تاريخ طبري وجود دارد که زنان محمد در اعتراض به او مدتي با او همبستر نشدند و تنها پس از چند روز اين آيه سوره نساء نازل شد.
در واقع حضرت حق تعالي تمام چرخش فلک را بيخيال شد تا پيغامي براي رفع مشکلات جنسي محمد بدهد

ناشناس گفت...

من خود از افرادی هستم که از حقوق زن دفاع می کنم ولی هر آیه ای را باید با توجه به آیه ی بعدش تفسیر کرد.در همین سورهی بقره آورده شده که زنان و مردان لباس یکدیگر هستند و این به این معنی است که آن ها دارای حقوقی برابرند.هم چنین این که گفته خداوند مردان را نسبت به زنان برتری داده یکی از دلایل این است که مردهای ذاتا از توانایی فیزیکی بالاتری نسبت به زن ها برخوردارند و هیچ کس منکر این نخواهد شد.همچنین این که قرآن می گوید زنان باید از مردان فرمانبرداری کنند همه ی این ها در خصوص عهدی است که آن ها در موقع ازدواج بسته اند و هیچ مردی در اسلام این حق را ندارد چیزی خارج از وظایف زن از او طلب کند.در ضمن کلمه ی ضرب به معنی ترک کردن هم می باشد که با توجه به آیه ی بعدی معنی ترک کردن معقول تر به نظر می رسد.شما خود به این فکر کنید که یکی از دلایل نزول اسلام این بود که خواهان تساوی حقوق زن و مرد بود.و اسلام در شرایطی نازل شد که عده ای عرب بیابان گرد نوزادانشان را صرفا به جرم دختر بودن زنده به گور می کردن. مسلما دینی که خود برای احقاق حقوق زنان آمده باشد خود نمی آید حقوق زنان را نقض کند.

ناشناس گفت...

در ضمن باید بگویم که وظایف زن نسبت به همسرش تامین نیازهای عاطفی مرد و همچنین مراقبت و نگهداری از فرزندان می باشد.که این در تمامی جوامع حتی جوامع اروپایی وجود دارد . که البته این یک امر دو طرفه است و همانطور که یک زن نسبت به همسرش وظایفی را بر عهده دارد یک مرد نیز نسبت به همسرش وظایفی را بر عهده دارد.

ناشناس گفت...

Lofty bye, sweet alternative other :)